Training preventie medewerker
Per 1 juli 2005 is de Arbowet ingrijpend gewijzigd. Iedere organisatie met meer dan 15 medewerkers moet verplicht een preventiemedewerker in huis hebben.
- De taken van de preventie medewerker zijn onder andere:
- Het adviseren aan de werkgever en de ondernemingsraad met betrekking tot de arbeidsomstandigheden
- Het optreden als intermediair tussen de eigen organisatie en externe deskundigen
- Het coördineren van de beleidsvoeringactiviteiten (zoals de fysieke belasting) binnen de organisatie
- Het bewaken van de uitvoering van het vastgestelde beleid
- Het fungeren als centraal meldpunt voor ongevallen, bijna ongevallen, onveilige situaties
- Het fungeren als vraagbaak op het gebied van arbeidsomstandigheden
- Het verzorgen van externe contacten
Pré-fysiek geeft de preventie medewerker handvaten om een preventief beleid ten aanzien van de fysieke belasting op te zetten.
Belangrijke items hierbij zijn:
- Inventariseren van risico's en knelpunten op het gebied van fysieke belasting
- Signaleren van dreigende (fysieke) overbelasting
- Signaleren van voorbodes van klachten
- Aanleren van de basisvaardigheden in veilig lichaamsgebruik
- Wat te doen bij blessures
- Welke vervolgstappen bij klachten en blessures
- Uitvoeren van een korte werkplekanalyse